Spanje.... - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu Spanje.... - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu

Spanje....

Door: josefinevandenhoven

Blijf op de hoogte en volg Josefine

24 Mei 2011 | Spanje, Santoña

Hallo allemaal
Ik ben alweer meer als een week in Spanje. Ik ben nu in Santona.
Spanje is effe wennen maar niet voor lang, ben zo in Santiago. Het meeste van mijn tocht zit er al op.
Frankrijk was fijn ik was ook blij om er uit te zijn. Nu in Spanje zijn er wel wat dingen anders. Het ontbijt vaak moet je dat zelf regelen, geeft niks maar de bakker is hier gewoon niet open voor 8 a 9 uur. Smiddags kun je hier in een restaurant eten vaak van 13.00 tot 16.00 uur. Dat is fijn want savonds kun je niet eten voor 20.00uur. En ik lig graag om 21.00 uur in bed.
Dat lukt de laatste dagen redelijk alleen de andere pelgrims denken er niet zo over. Gisteravond ging een pelgrim nog om 21.15 uur haar avondeten bereiden. En smorgens staan de eerste al op tussen 5 en 6 uur. us vanmorgen was ik niet echt vrolijk, en nog minder toen ik zag dat een andere pelgrim er vandoor ging met mijn zakje met brood en jam.
Ohja nog zoiets, aardappels bij het eten is hier dus gewoon friet. Maar dat wist ik nog van de vorige keer.
Smorgens ben ik meestal rond 7 uur weg, de laatste dagen loop ik met Jean Michel een fransman uit Lourdes. Aardige man maar ik mis wel het alleen lopen dus binnekort komt hier weer een end aan.
Ik probeer op tijd op mijn eindbestemming te zijn zodat ik smiddags nog warm kan eten.
Afgelopen zaterdag zijn we naar Bilbao gelopen, ik had graag 12 km voor Bilbao geslapen maar de herberg was nog dicht. Dus de etappe zou 32km zijn plus nog wat je in de stad moet lopen naar de herberg. Dus of je neemt een hotel in de stad ervoor of zoals ik gedaan heb. Heb in Lezama de bus genomen naar Bilbao. Voor mijn knieen was 32 km echt te veel.
In Bilbao sliepen we in een jeugdherberg die was wel goed maar een end uit de stad!!
Een uur lopen vanaf de kathedraal. Dus weer met de bus naar de kathedraal want ik was pas om 15.30 in de herberg en wilde toch nog wel iets van de stad zien. De kathedraal was heel mooi, heb er een elektrisch lichtje aangedaan. Ze hebben er geen kaarsen, nergens in Spanje volgens mij. Na de kathedraal zijn Jean Michel en ik met de tram naar het Guggenheim museum gegaan. Heel mooi van buiten, en dus wat fotos gemaakt. Toen terug naar de herberg en de volgende dag vlug de stad uit. Een stad is leuk als toerist maar niet als pelgrim.
Daarna naar Pobena dat was een mooie route we heel de dag regen gehad. En de herberg was echt slecht!!!
Van Pobena naar Islares, die was nog mooier. De route liep over de rotsen langs de zee. Naar Islares loop je door een grote stad, Castro urdales. Ook leuk maar weer niet als pelgrim. De herberg ligt aan het end van de stad je moet dus een end terug voor eten ofzo. Want nog zoiets, in de meeste herbergen is geen keuken. Dus je moet wel uiteten. Vandaag zijn we van Islares naar hier gelopen. Over de korte route, gaf weer niks want weer bijna heel de morgen regen gehad.
We moesten van Laredo over met een bootje naar Santona. Anders moet je een pokke end omlopen. Jean Michel en ik waren als eerste hier in de herberg gelukkig. Na ons kwamen er nog 6 waarvan er twee buiten in een tent moeten slapen.
We hebben hier weer lekker warm gegeten, tussen de jeugd die hier ook is. Dus een gesprek was niet mogelijk. Die spanjaarden maken de hele dag herrie vanaf het moment dat ze wakker zijn tot ze gaan slapen.
Morgen lopen we naar Guemes daar is een herberg met pater Ernesto, iedereen wil daar slapen, ik ook.
Daar is ook een nederlandse vrijwilligster, Cate. Ik ken haar uit nederland en ben dus blij om haar te zien. Lekker weer effe nl praten. En mischien ook wel effe zeuren zodat ik mijn ei effe kwijt kan.
Hier in spanje op de noord route is het druk met mensen en pelgrims. Ik ben dat niet gewend van Frankrijk. Dus word er knap kriegelig van. En JM wil ook de hele dag met me mee ook smiddags de stad in. Nog een ding wat ik nog steeds niet kan, nee zeggen.
Voor nu genoeg nieuws. Donderdag ben ik in Santander.
Groetjes knuffels Josefine

sms update 25/5
Hoi, ben in Guemes bij padre Ernesto, een beroemde herberg op de Camino. Vandaag over het strand gelopen, was heel mooi. En door kleine dorpjes. Na het strand zag ik Frans weer, nederlandse pelgrim. Heb samen met hem naar Guemes gelopen en een heel fijn gesprek gehad. Hij stopte niet hier, ik moest huilen toen hij wegging. De herberg hier is heel rustig, kan ik eindelijk weer eens doorslapen. Groetjes, Josefine

  • 24 Mei 2011 - 14:44

    Martin En Mirjam:

    even een dipje meid? geeft niks morgen weer een nieuwe dag hopelijk na een goede nachtrust, dan voel je je al een stukske beter . hou je taai, we denken aan je xxxxx

  • 24 Mei 2011 - 16:37

    Jeanne:

    hallo Josefine,
    Dacht dat je je ei al gelegd had.....haha. Je bent er zo dus...volop genieten en uitzien naar de dag van aankomst,wat zal dat een ontlading voor je zijn. Maar....zo ver is het nog lang niet!!
    Zaterdag tijdens ons fietstochtje door de mooie Brabandse Kempen nog op de koffie geweest bij Broeder Fons.Mooie man, en we moesten je veel groetjes overbrengen. Verder alles rustig in de Kets en we wachten in spanning op ons kleinkind .... Josefine, Buen Camino en lieve groet

  • 24 Mei 2011 - 17:32

    Tante Corry.:

    Hallo Kanjer,

    Wat beleef jij toch veel.
    daar kun je nog lang van genieten .
    Je verhalen blijven spanend en leuk om te lezen.
    Hier alles goed.

    Groeten van ons alle doei tot de volgende mail.

  • 24 Mei 2011 - 18:02

    Angelique Vd Hoven:

    Hoi Josefine!

    Nog even volhouden, je bent er bijna!

    Groetjes Angelique

  • 24 Mei 2011 - 21:30

    Nelly:

    Hoi Josefine.....

    Wat een gezellige babbel! Er zit van alles in; lopen, varen, met de bus en met de tram mee, slapen in een herberg of in een lux hotel. De bakkerswinkel niet open, herrie van die Spanjaarden en soms was jij even niet blij en moest je je ei kwijt.
    Daar kom je wel wat laat mee Josefine of is het in Spanje nu pas Pasen?
    Dan nemen ze je boterhammen met jam nog mee dat is helemaal brutaal en ja, dan wordt jij helemaal kriegel. Mijn vader zei altijd als mensen iets wegnemen zullen ze het wel nodig hebben; maar toch!
    Ik krijg nu de slappe lach, sorry, Josefine maar ik zie het hele circus nu voor me, en geniet van je verhaal. Als jij niet was gaan wandelen hadden we die leuke en avontuurlijke verhalen moeten missen en nu door jou belevenissen, kom je als je thuis blijft toch nog eens ergens!
    Echt leuk hoor!!! Nou tot slot een goede reis, geniet van alles onderweg en nog lieve groetjes toe. En maak je niet dik, want dun is nog steeds de mode. Neem alle futiliteiten maar met een korreltje zout!!! Dikke knuffel van mij. Nelly

  • 28 Mei 2011 - 16:18

    Anja De Vos:

    He dappere dame .

    Doorzetten hoor ....voor jou veel gedachten en krachten .
    YOU NEVER WALK ALONE!!!!!!!!!

    XXXXXaNja,,,,,gdgfdbbbhhd25x56bhznhdeefegtczedz245scyk6768230;23chdcujb ncxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josefine

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 239661

Voorgaande reizen:

02 Juni 2015 - 30 Juni 2015

Pelgrim Josefine op de camino primitivo.

02 April 2013 - 30 Juni 2013

Pelgrim aan de wandel, naar Santiago

27 Februari 2011 - 29 Juni 2011

Weer aan de wandel naar Santiago

Landen bezocht: