De klimgeit.... - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu De klimgeit.... - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu

De klimgeit....

Door: josefinevandenhoven

Blijf op de hoogte en volg Josefine

19 Mei 2011 | Spanje, Markina-Xemein

Hallo allemaal
Ben vandaag in Markina-Xemein. Gister ben ik van Zarautz naar Deba gelopen, dat ging best lekker. Ben gestopt voor koffie onderweg en die is hier heel goed. De etappe was goed te doen alleen de afdaling was heel pittig. Ik had zoiets al gehoord van andere pelgrims. Maar dat het zo was!
Ik weet niet hoeveel procent de afdaling was maar het kan goed 30 procent zijn geweest. Deba is wel een heel mooi dorp. Het ligt tegen een heuvel aan en je kunt met de lift naar beneden. Om precies te zijn 2 liften. Dus wij in de lift, met rugzak en met zijn 5en. Dat is een beetje proppen, kon er geen foto van maken. Ik heb wel gelachen erom.
Wij naar beneden naar de vvv voor de sleutel van de gite. En vervolgens weer naar boven naar de gite. Daar gewassen en gedoucht en toen weer met de lift naar beneden toe. Om in het dorp te komen. Daar hebben we op de boulevard aan het strand gezeten. Het weer was heel goed, heb ook nog op het strand gestaan.
Vanmorgen weer vertrokken nadat we bij de bakker een ontbijt op hadden. In de gite was geen keuken en waar we nu zijn ook niet.
Vanmorgen zoals vele morgens gelijk omhoog de berg op, om boven over de berg te lopen en aan de andere kant er weer af. Ben weer gestopt voor koffie bij het enigste cafe voor de dag. Daarna weer verder, om weer omhoog te lopen de berg op. En dit was een hele pittige berg. Daarna weer naar beneden. Niet erg maar het was weer een pittige afdaling!!
Op de camino del norte zijn minder pelgrims als op de camino frances maar in verhouding net zoveel.
Er zijn minder herbergen en veel zijn pas open in juni of juli. Dus vaak slaap je in een jeugdherberg. En das duur, of zoals gister en vandaag in een gite waar geen keuken is. Zodat je uit eten moet. Vandaag is het gelukkig donativo en ze hebben een magnetron.
Ik ga dus zo effe wat halen om in de magnetron te doen. Iets minder duur.
Deze route is heel mooi maar zwaar, mischien raak ik hier toch gewicht kwijt. Ik heb het nog wel naar mijn zin maar zal ook blij zijn om er te zijn en dan naar huis te kunnen.
Voor nu heb ik weiniog nieuws meer. Waarschijnlijk kom ik straks nog wel op iets maarja dat is dan voor de volgende keer.
Morgen naar Gernika en dan zaterdag 32 km naar Bilbao. Zaterdag is de gite een dorp eerder nog gewoon gesloten, goed geregeld!
Groetjes Josefine

Ps: jullie zullen wel denken waar blijven de fotos. Als ik terug ben zet ik er meer tussen. Vandaag een zware dag zoals wel meer en dan heb ik daar niet veel puf meer voor. Mijn excuses daarvoor.
Groet knuffel Fien

sms update 20/5
Hoi ben in Gernika vandaag was het iets vlakker als gister, en mooier. Door het dal gelopen door kleine dorpen samen met een fransman, Jean Michel. Gernika is platgebombardeerd voor de oorlog door hitler, was een afspraak met Franco. Ben met Jean Michel naar het museum daarover geweest. Morgen 32 km naar Bilbao, ben benieuwd mijn knie doet knap zeer. Misschien blijf ik een dag in Bilbao. Groetjes, Josefine

sms update 21/5
Hoi, ben in Bilbao, gelopen tot Lezama daar de bus naar Bilbao. De herberg ligt buiten de stad, dus met bus naar de kathedraal. Stukje van de stad gezien, met tram naar Guggenheim voor foto's. Pas om 20:00 uur terug in herberg. Nog eten, Bilbao is mooi maar niet voor pelgrims. Een doolhof om uit te lopen. Ga nog wel eens terug. Groetjes, Josefine

sms update 22/5
Hoi, ben in Pobena, ben niet gebleven in Bilbao. Ik en Jean Michel zijn langs de rivier de stad uit gelopen, saai alleen industrie. Gaf niks het regende de hele dag. In Getxo met een brug met een hanggondel over de rivier gegaan, hoogte punt van de dag. Daarna alleen over fietspad gelopen. Mijn knie is niet beter, hoop alleen dat het niet erger wordt. Groetjes, Josefine

sms update 23/5
Hoi ben in Islaris vandaag mooie route langs de zee over de rotsen, de zee knalblauw. En een iets vlakkere route, en heel goed weer. Er zijn wel verschillende routes, mijn boek volgt de lange route, die van Jean Michel de korte. Vanmorgen dr Meijer gesproken en hier medicijnen gehaald voor mijn knieën, zonder gaat het niet weg. Groetjes, Josefine

  • 19 Mei 2011 - 16:22

    Angelique Vd Hoven:

    Hoi Josefine!

    Mooie foto's!
    Klimmen is lastig, maar naar beneden lopen is volgens mij nog erger!
    Succes!

    Groetjes Angelique

  • 19 Mei 2011 - 20:12

    Nelly:

    Hallo klimgeitje....
    Je grapjes bevallen me een teken dat je humeur er niet onder lijdt.
    En dat het een en ander soms wat duurder uitvalt, geen nood,
    we vragen de pastoor of er een extra collecte voor jou mag zijn in de St. Jan.
    Als welkom thuis cadeau!!!
    Een grapje of menes het antwoord laat ik jou geven Josefine!

    Hé meisje, het allerbeste en blijf genieten dat doe ik van je verhalen!
    Ook van de foto's geniet ik volop!!! Alweer tot schrijfs en lieve groeten. Nelly

  • 19 Mei 2011 - 20:18

    Tonny Smits:

    Hallo Joske
    Het gaat geweldig met je en nog bedankt voor de kaart en het recept we moeten aan het kokkerellen als je terug bent. Wat zul jij mooie kuiten krijgen van al dat klimmen en dalen.
    We waren gisteren nog in Postel maar pas om 13.00 uur alles open dus mooi geen friet en ook geen ijs. Vandaag de garaniums in de bakken gezet die we hadden gekocht bij de school van Sjoerd, De tuin is op zijn hoogtepunt, en de mezen zijn uitgevlogen op 3 na. we hadden 2 volle nestkastjes.Josefine alle goeds en geniet van je tocht.
    Groetjes Rien en Tonny

  • 20 Mei 2011 - 18:31

    Anja De Vos:

    He Josefientje

    Prachtig verslag weer .....zoals ik al sms te zijn we er zelf een paar dagen tussenuit geweest .......
    Maar je niet vergeten hoor Onze gedachten helpen mee aan je krachten .
    Prachtig he nu in spanje ....steeds bij je doel super hoor .
    Neem die bergen en dalen voor lief ....t is niet anders .
    Ga er voor .
    Je bent nu verder van de BEGINSTREEP ....dan de EINDSTREEP .
    Dat is een mooie spreuk .....die ik ter plekke verzin .....hou die er in .
    Lieve fien het komt zeker goed .....vanuit hier alle regenboogveertjes voor jou .
    Ik hoop dat je lekker slaapt dikke knuf Anja

  • 20 Mei 2011 - 19:20

    Jozef En Maria:

    Ha die Josefien, We volgen je tocht met veel interesse en horen en lezen dat het niet altijd van een leien dakje gaat, maar het is dan ook een pelgrimstocht.
    Jozef en ik hebben dan ook veel waardering voor je doorzettingsvermogen. We wensen voor je dat je dit tot het einde volhoudt destemeer voldoening heb je straks denken we als je terug bent.
    Eigenlijk zijn we toch wel een beetje jaloers op je ervaringen ,de bijzonder mooie omgevingen en je zal dan ook nemen we aan hiervan vaak intens genieten. Dit alles nemen ze je nooit meer af.
    Blijf genieten en houvol.
    Groetjes Jozef/Maria.

  • 21 Mei 2011 - 19:33

    Anja De Vos:

    OLA senorita?????

    Alweer een dag voorbij .....ik hoop dat hij naar wens is verlopen .
    Het zal wel warm geweest zijn ....hier was het ook warm ,maar voor morgen geven ze slecht weer .
    Ik hoop dat dat voor jou meevalt .
    Is het spaanse wel te nassen????zo niet zul je het er toch mee moeten doen ,
    Is je spaans net zo slecht als je frans .....geef niet als mensen WILLEN begrijpen ze je .....en anders doen ze alsof ze je niet snappen .
    Voor strakie,s slaap ze ....hoop op een zacht nestje .
    Maak er voor morgen weer iets bijzonders van .

    Dikke knuf Anja

  • 22 Mei 2011 - 09:15

    Nico:

    ha die Fien
    12 weken onderweg
    Een trein genomen zonder kaartje, is beter dan in Nederland
    Het blijft een hele ondernemen
    jammer dat je knie even niet mee wil werken, even rustig aan als het moet, tijd zat.
    Wel afmaken
    Ik ben trots op je
    Groeten Nico

  • 22 Mei 2011 - 19:25

    Anja De Vos:

    Hoi Josefien .

    Zo dat is niet zo mooi .....van je knie .
    ik hoop maar dat het van tijdelijke aard is ......misschien teveel belast .
    Dit kun je er nu niet bij hebben .
    Ik duim voor je ....dat het snel over is .
    je gaat zo lekker ......ik ben supertrots op je .
    in gedachten bij je ........stuur je een massa energie ...en knufjes .
    Zal je extra in het licht zetten
    XXXXXAnja

  • 23 Mei 2011 - 16:01

    Wim En Willy:

    Hoi Josefien,

    Misschien ontmoet je onderweg nog wel een mooie spanjaard of fransman die
    je knieen even masseert.
    Wim is je voortuin aan het onkruid vrij maken.
    We zetten de manden en hangers even bij ons neer.
    Dan kunnen we ze beter bijhouden.
    Geniet van je dagen dan doen wij dat ook mee.
    Harold zit net in het vliegtuig naar Zuid-Korea.
    En in Ijsland is weer een vulkaanuitbarsting.
    Een andere dan vorig jaar mei. Vulkaan Grimsvotn.
    Maar vliegverkeer alleen in ijsland tijdelijk gesloten.
    Veel liefs,
    Wim en Willy.


  • 23 Mei 2011 - 18:35

    Anja De Vos:

    He bikkel tje .

    Wat doe je het toch goed zeg ....respect hoor .
    Maar die knie ......kun je die niet effe bij de spaanse dokter laten zien ??????
    Ikkes zelf krijg elke week een injectie in mijn knie ....daat heb ik baat bij .
    Ik zou niet ongezien met die knie blijven lopen .....heb je alleen maar pijn en schagerijn van .
    Ik hoop verder dat je slaapplaats goed is en het eten te nassen is
    .Duim voor je voor goed wee,,,,en zeker voor verlichting van je knie .
    Voor jou veel postieve energie 100000xxxxxxx
    Anja

  • 23 Mei 2011 - 20:32

    Cor & Ria:

    Hoi Pollewop,
    Even reageren op je knie ria geeft een tip misschein is koelen met koelelementen die kun je bij
    de drogist wel kopen, ria heeft daar goede ervaring mee misschien om te proberen.
    Verder volgen wij je op de voet en genieten van je verslagen.
    Veel sterkte met je knieen en toi toi...zet hem op.
    Wij zijn echt trots op je op welke manier jij dit doet.
    Groetjes van ons en tot horens.
    Cor & Ria

  • 24 Mei 2011 - 06:59

    Cor & Ria:

    Goedenmorgen, pollewop dat is een goeie zet zet t'm op vandaag het gaat zeker weer beter lukken. Groetjes cor & Ria.

  • 24 Mei 2011 - 11:41

    Lonneke:

    Blijft mooi om te lezen Josefine, kei goed zoals je het doet!
    Sterkte met je knie, hoop zoals je zelf al zegt niet erger wordt.
    Geniet van alles om je heen en ook ik blijf meelezen.
    Groetjes Lon

  • 24 Mei 2011 - 16:27

    Anja De Vos:

    He fientje ..

    Weer een mooi verslag zeg .....je maakt nogal wat mee zeg .
    En je ziet maar zoals jij denkt denkt een ander niet .
    Toch moet je een klein neetje in je woordeboek zetten hoor .
    Altijd alles goed vinden is niet goed .......maar je komt syeeds mer voor jezelf op ......ik heb het volste vetrouwen dat het goed komt .
    Verstandig dat je een dokter hebt gesproken voor je knie ....en ik hoop dat de medicijnen helpen .
    Gelukkig is het einde van je tocht inzicht .....hoever moet je nog ,,,,en wanneer hoop je er te zijn ???/
    Voor strakkies pit ze dikke knuf Anja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josefine

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 239733

Voorgaande reizen:

02 Juni 2015 - 30 Juni 2015

Pelgrim Josefine op de camino primitivo.

02 April 2013 - 30 Juni 2013

Pelgrim aan de wandel, naar Santiago

27 Februari 2011 - 29 Juni 2011

Weer aan de wandel naar Santiago

Landen bezocht: