We zijn er bijna.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu We zijn er bijna.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna....

Door: josefinevandenhoven

Blijf op de hoogte en volg Josefine

14 Juni 2011 | Spanje, Madrid

Hallo allemaal
Ja ik heb weer internet gevonden en nee ik ben nog niet in Santiago.
Mijn laatste verslag was in Vilanova de lourenzo.
Vandaar ben ik vertrokken naar Gontan. Ben gestopt voor koffie in Mondonedo. Daar hebben ze een hele mooie kerk. En die zou om 10.00 uur open zijn.
Ik had de avond van te voren een kaarsje gekocht in de winkel. In de kerk rondgekeken en daar stond 1 kaarsje te branden dat bijna op was. Ik mocht mijn kaarsje erbij zetten daar was ik heel blij mee.
Toen verder naar Gontan. Dat was een pittige etappe. Het ging alleen bergop. En de dag ervoor was ook al niet licht dus ik was blij dat ik er was.
De volgende dag naar Vilalba een korte etappe ook wel eens lekker. Alleen was de herberg 2 km voor het dorp. Sinds we van de kust af zijn is het landschap verandert. We lopen veel door kleine dorpjes en door bossen, heel erg mooi lopen. Alleen zoeken ze alle kleine paadjes op dus kan het zo maar zijn dat je op 1 dag dezelfde weg een aantal keer kruist. Een aantal pelgrims kiest dan voor het gemak en neemt die weg. Ik niet de camino is hier zo mooi.Wat me wel tegen valt is dat ze hier snelwegen bouwen bij het leven. Niet alleen hier maar zeker de laatste 2 weken. Je moet dan langs de weg of over de bouwwerkzaamheden heen. In 10 jaar kun je de camino del norte volgen door gewoon de snelweg te volgen. Van Vilalba naar Baamonde gelopen, gelukkig weer wat vlakker. En ik heb weer alleen gelopen. In Vilalba heb ik Pierre gezegt dat ik de laatste dagen alleen wilde lopen. Ik vind dat toch veel fijner. En heel fijn om de laatste dagen nog wat tijd te hebben om alles te overdenken.
In Baamonde hadden we een fijne herberg lekker groot. En we zijn gaan eten weer, in een restaurantje, een opaatje nam de bestelling op. Er werkten 3 generaties. En het was weer eens echt lekker eten.
Gister ben ik van Baamonde op mijn gemak naar Miraz gelopen. Een etappe van 16 km. Heel lekker alleen het weer werkte niet mee. Het motregende, in het enigste huisje/bar ruim 2 uur gezeten koffie op en cake met appel. De mevrouw had voor ons gebeld hoelaat de herberg open zou gaan. Dat was om 14.30 uur en vanaf de bar nog 1 uur lopen. Om 12.00 uur ben ik toch maar aangelopen.
Wederom door bossen en kleine dorpen.
Vaak staan de meeste huizen leeg. Ik denk dat de mensen overlijden en er vervolgens niemand meer gaat wonen.
Zo blijft het staan tot het in elkaar valt.
Ook zie je hier veel honden onderweg maar de meeste lopen gelukkig los. En zijn niet gevaarlijk. Ik heb er ook gezien hele lieve honden die vast lagen en maar net hun hok uit konden.
In Miraz hadden we een hele schone herberg met engels hospitaleros.
Ze verkochten ook wat spulletjes om te eten. Want we zaten weer in een dorp met niks. Een bar was er wel maar die had alleen alcohol.
We zijn met een man of 10, waaronder 2 italianen. Tonio 1 van de twee heeft voor ons pasta gekookt, en lekker!!!
Vandaag kregen we daar ook ontbijt. Daarna ben ik op tijd vertrokken om 7.00 uur, van Miraz naar hier, Sobrado dos monxes.
Ik had gelezen dat je alleen voor 13.30 uur of na 16.30 uur erin kon.
De wandeling vandaag was 26 km en zou veel omhoog en omlaag gaan. Dat viel gelukkig mee. Het eerste stuk liepen we over graniet rotsen daarna veel over asfalt en bospaadjes.
Met een aantal mooie uitzichten maarja ik kan fotos blijven maken. Het word een beetje hetzelfde.
Ik slaap in het klooster en het zou niet zo geweldig zijn. Maar dat viel mee.
De douche was heet en er zijn dekens en een keukentje.
En om 19.00 uur is er een vespers.
Ik heb ook al warm gegeten en de was gedaan.
Dat is zo'n beetje dagelijkse kost.
Lopen, douchen, wassen, eten dat wassen met de hand natuurlijk.
Dat zal fijn zijn om thuis gewoon de machine aan te kunnen zetten.
Nouja hij ging stuk net voor ik weg ging, moet hem dus eerst laten repareren.
Morgen loop ik van hier naar Arzua, en voor de kenners. Dan duurt het niet lang meer.
Ik hoop voor Santiago nog internet te vinden zodat jullie op de hoogte blijven. Ik baalde zelf ook een beetje.
Voor ik het helemaal vergeet, een beetje onpersoonlijk op deze manier maar toch.
Jan-Bernard en Jeanne gefeliciteerd met jullie kleindochter. En de rest natuurlijk ook gefeliciteerd.
De vierde generatie, toch?
Voor jullie denken ze is er bijna nu zal ze zo thuis zijn.
Na Santiago loop ik nog naar Finisterre en Muxia. En ik blijf nog effe in Santiago.
Ohja afgelopen vrijdag zijn ook Harm en Wim aangekomen in Santiago. Ze zijn met de bus naar Finisterre gegaan en afgelopen zondag met het vliegtuig terug gekeerd naar nederland.
Ze vonden het prachtig, lopen vanuit nederland maar wilde nu wel terug naar huis.
Gerard en Orty zijn nog niet in Santiago, ik ben er eerder als hun.
Maar we spreken wel af in Santiago.
Dit was weer lang genoeg denk ik zo.
Veel groetjes knuffels Josefine!!!!!!!!!!!!!

  • 14 Juni 2011 - 15:19

    Peregrinofrans:

    Hola Peregrina Fien,

    Je bent er bijna!
    Het zijn slechts zo'n 50.000 stappen naar SdC.
    Geniet van elke stap, de natuur en je medemens,
    op een prachtig pad naar... jezelf

    Buen Camino,

  • 14 Juni 2011 - 20:01

    Anja De Vos:

    He topper .

    Wat een prachtig verslag......en tussen de regels lees ik dat je een beetje baldadig wordt .
    Ook lees ik een beetje opluchting ....en dat mag .
    Je gaat super ....een super respect van ons hoor .
    goed dat je voor jezelf kiest ,,,,en t laatste stukkie zelf alleen doet .
    We blijven duimen .....en massa ,s energie sturen .

    Trusten voor straks .....en 10000xxxxxAnja

  • 14 Juni 2011 - 20:10

    Nelly:

    Hoi Josefine.. Ik zit hier stilletjes te gniffelen terwijl ik je hardstikke gezellig verslag lees.

    Waarom Gniffelen zul je vragen. Omdat je verslag hoe dichter je bij Santiago komt steeds vrolijker, opgewekter wordt, Ja, lieve Josefine het paardje begint de stal te ruiken en dan beginnen ze ook te snuiven van geluk. Zo van we zijn er bijna. Niks mis mee hoor het is alleen gezellig en ontroerend om het met jou zo mee te beleven.Heel veel lieve groetjes, veel wandelplezier en ook voor de laatste loodje; Liefde, Licht en kracht gewenst. Neem de laatste eindjes, dagen, uren goed in je op.
    Kortom geniet!!!! Doei Nelly. Heb vanavond het graf van je vader gepoetst bloemetje gezet en als je thuiskomt maak ik weer een lichtje aan dan viert hij jouw thuiskomst ook mee. En....wat zal hij trots op je zijn. Beretrots!!!!

  • 14 Juni 2011 - 20:28

    Ome Hans:

    josefine
    Je bent een echte doorbijter je laat zien dat je een echte van den Hoven bent knap hoor wat je weer presenteerd ik heb je best wel gevolgt maar nu je de eindstreep aan het halen bent willen wij je daar toch mee feliciteren ik denk dat je het nog net haalt voor ons 5de kleinkind geboren wordt.
    ( eind juni ????????? )rust daar nog even uit en geniet van je laatste dagen in spanje
    Groeten oom Hans en tante Nel

  • 14 Juni 2011 - 20:49

    Tonny:

    Hoi Joske
    Een heel verslag en het klinkt weer goed, als je in Santiago bent dan ga maar eens vakantie vieren
    dat heb je dan ook wel verdiend.Wat is de planning om thuis te komen want de reis naar Riga zit er aan tekomen en de gladiolen zijn nog niet zover maar daar verzinnen we wel iets op.
    Vandaag bij de pastorie kleding gesorteerd en buiten koffie en thee gedronken, dus mooi weer.
    Wij wensen je alle goeds toe en hou je taai.
    Rien en Tonny

  • 14 Juni 2011 - 21:13

    C:

    fantastisch het doel in zicht. ik volg je wel al hoor je weinig van mij. mijn pelgrimstocht speelt zich gewoon hier in de Vaartstraat af...doe het rustig aan als je daar komt, neem de tijd om van de bestemming te genieten he. groet, c

  • 15 Juni 2011 - 06:24

    Nel Klijsen:

    Hallo Josefine
    Wat een verslag zeg,de vrolijkheid straalt ervan uit.Ja het is prettig om te lezen en heel fijn dat je het zelf weer hebt geschreven.Ja het is bijna zover en je bent dan in Santiago de Compestella.Nou wiedereen is trots op je,en zeker je vader die vanaf boven met je mee heeft gelopen.je hebt gelijk dat je lekker eerst uitrust in Santiago.Je loopt natuurlijk niet om gelijk terug te gaan.Genieten van je reis hoort er ook bij.
    Wij gaan vandaag naar Schiedam een stads wandeling maken,dat is 4 km maar voor mij genoeg.
    Voor Mari is dat ook maar een peuleschilletje.Die zit volop in training voor de 4daagse van Nijmegen4x40km.Als dan alles goed gaat de 80 van de langstraat erachteraan.
    Nou ik wou dat ik het ook kon,maar met mijn slechte voeten zal ik het maar niet proberen.
    Nou de groetjes en tot het volgende verslag.
    Nel Klijsen

  • 15 Juni 2011 - 10:59

    Jeanne Koolen:

    Josefine,geniet,geniet, geniet van allles om je heen,maar dat doe je wel geloof ik.De kust bij Finisterre is prachtig,het lijkt of je aan het einde van de wereld bent.......En je moet wachten tot je de zon in de zee ziet zakken hoor.....de moeite waard. Fantastich dat je nog doorloopt,dan heb je alles gehad,want daar is t bootje met de heilige Jakobus gestrand en aangespoeld. Nou,wij vinden je ook een hele grote kanjer dat je het zoooooooooo goed doet Josefine...... Bedankt voor je felicitatie en een heeeeeeele goede laatste periode gewenst van je Camino.

  • 15 Juni 2011 - 12:14

    Angelique Vd Hoven:

    Hoi Josefine!

    De verslagen blijven leuk om te lezen! Zal ze nog missen straks!
    Vind het erg leuk om je te volgen en ik ken je eigelijk niet eens!
    Succes met de laatste loodjes!

    GRoetjes Angelique en de mannen

  • 15 Juni 2011 - 17:14

    Piet De Kort Kaatshe:

    fijn dat het einde in zicht is. dat zal niet zo zeer het doel zijn, want je zult ervaren dat het onderweg zijn het doel is. santiago is een eindpunt, maar niet voor jou! het is een beleving die van jou is en die je moeilijk kunt delen. vertellen is belangrijk,maar jou ervaring is bindend.
    hartelijke groeten;
    piet de kort kaatsheuvel

  • 15 Juni 2011 - 18:50

    Jozef En Maria.:

    Josefien, HOED AF voor je . je hebt het toch maar gedaan [bijna dan]. Je mag wel zeer trots zijn op jezelf. Jozef en Maria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josefine

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 239727

Voorgaande reizen:

02 Juni 2015 - 30 Juni 2015

Pelgrim Josefine op de camino primitivo.

02 April 2013 - 30 Juni 2013

Pelgrim aan de wandel, naar Santiago

27 Februari 2011 - 29 Juni 2011

Weer aan de wandel naar Santiago

Landen bezocht: