Mijn 4e week.... - Reisverslag uit Bar-sur-Seine, Frankrijk van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu Mijn 4e week.... - Reisverslag uit Bar-sur-Seine, Frankrijk van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu

Mijn 4e week....

Door: josefinevandenhoven

Blijf op de hoogte en volg Josefine

24 Maart 2011 | Frankrijk, Bar-sur-Seine

Hallo allemaal daar was ik weer,
Ik ben nu in Bar-sur Seine, en weer eens internet. Ik zit in de bibliotheek die eigenlijk dicht is, maar ik heb maar op de raam geklopt en ze lieten me binnen.
Sinds Reims is er een hoop gebeurd. In Reims heb ik de stad nog bekeken en ben daarna alleen verder gegaan. Mijn collega pelgrim Sjaak wilde eigenlijk met mij mee verder lopen maar ik heb hem gezegt dat ik alleen verder wilde. Dus van Reims ben ik naar Trepail gelopen, dat was een hele mooie route. Door de druiven akkers allemaal voor de champagne. Die echt niet lust en niet ga proberen ook. In Trepail was een meisje zo vriendelijk om me naar de gite te brengen. Daar aan gekomen was er niemand. Na de douche en was ben ik het dorp maar gaan verkennen, een hele kleine supermarkt maar geen keuken om iets te maken. Dan zie je maar weer hoe handig het kan zijn om goed frans te spreken. Want 2 uur later kwam ik er achter dat de mevrouw er tegenover eten voor me zou maken. Van Trepail ben ik naar Chalons e Champagne gelopen, weer door druivenakkers. In Chalons word je in de kerk ontvangen, de Notre dame. Die staat op de werelgerfgoedlijst,maar de kerk in Reims was toch echt mooier. Daar in de kerk zoeken ze ook een slaapplaats voor je, de jeugdherberg is dicht omdat die niet meer aan de regels voldeed. Ik sliep bij mensen thuis met eten enzo en ik mocht niks betalen alleen een gebedje in Santiago. De mevrouw daar regelde ook een slaapplaats voor de volgende dag. Dat viel tegen alles zat vol voor het weekend. Ik zat in een hotel wat gesloten was en in een dorp waar niks was behalve het hotel en restaurant wat dus ook dicht was. Die avond kwam ik terecht op een soiree dansant, heel het dorp was er dus genoeg om naar te kijken en niet in mn beste frans een gesprek te hoeven aangaan. Gelukkig was de dag erna de route zeer mooi om te lopen en dat maakt een hoop goed. In Vitry le Francois kun je bij de zusters terecht. Donativo en met keuken, de stad is best mooi maar het was zondag dus dicht. Wel fijn is dat als er een bakker is hij meestal smorgens wel open is, dus veel brood eten dan maar. En als ik in een dorp ben met een winkeltje koop ik fruit want groenten eten ze niet veel. Vaak vlees met aardappels en brood en kaas na. Daarom laat het eten de laatste weken wel te wensen over. In Olly sur viron hebben we nog uitstekend gegeten bij de kookouders.
En dinsdag in Outines was het ook heel lekker een groot stuk vlees en witlof en aardappels, bijna nederlands. Van Outines ben ik dankzij een gekopieerde kaart van de mensen daar in 1 keer naar Brienne le chateau gelopen. De gr paden zijn echt vaak helemaal niet logisch. Ik ben dus steeds beter aan het kijken of het korter kan. Het moet wel leuk blijven. Gisteravond was het echt even niet leuk meer, ik was in la loge aux Chevres, net voor la villeneuve au chene. Daar was echt niks,geen cafe, geen bakker,de kerk dicht en bijna geen bereik met de telefoon. Ik kreeg eten maar mocht niet bij de mensen binnen, moest in mijn soort vakantie huisje eten. Ze kwam niet eens op het idee mischien lust ze wel koffie of thee. Ze praatte goed engels maar dat deed ze dus niet, en dan kun je nog zo langzaam frans praten voor me, maar als ik de woorden niet ken. Dus daar zat ik dan, vanaf 15:00 uur de was klaar gedoucht. Dan zou je zeggen dan loop je toch door? Maar ik ben geen machine, in het volgende dorp kon ik niet slapen dat wist ik al en dan zou ik na la loge nog 10 km moeten lopen. Om in een hotel te slapen 5 km van de route.
Vanmorgen kon ik om 8 uur ontbijten zei ze maar dat is me te laat. Gelukkig reed er een bakkersbusje door het dorp en had ik zelf nog wat jam dus zo kwam het toch nog goed.
Alleen viel me dat gisteravond wel heel zwaar. Die dorpen met helemaal niks ben ik spuugzat. En eigenlijk is dat al zo sinds Rocroi. Vaak is er waar je slaapt nog wel iets, maar dat is dus ook niet altijd zo.
En dus zeker geen terras om een ijsje te eten. Daarom komt het ook niet in mijn hoofd op om een rustdag te nemen. Mischien in Auxerre of Vezelay. In Vezelay is mijn pakketje en daar zitten 2 leesboekjes in. Vandaag ben ik over kleine wegen naar hier gelopen. Ik ben eerst naar de kerk gelopen, toen bij de pastorie aangebeld waar ik mijn kaars moest betalen. Daar mocht ik gelijk binnen, kreeg eten en ze belden naar de familie Normand of ik daar kon slapen. Met 4 pastoors zitten praten, dat deed me goed. Om 16:30 uur verwacht hij me terug dan belt hij voor morgen voor een slaapplaats en hij brengt me weg naar mijn huisje. Dan moet ik nog even wat te eten halen maar dan kan ik lekker zelf kiezen wat ik wil, veel groeten en fruit. Straks op tijd slapen morgen met frisse moed weer op stap.
Nu jullie zijn weer een beetje op de hoogte. Bedankt voor alle steun en reacties. Ze komen meestal op het goed moment.
Morgen naar Bragnelogne.
Groetjes Josefine
:SMS update:: 25 maart 2011 :
Hoi ben in Bragelogne, heb stukken over de weg gelopen wat vaak een hoop scheelt. En de beloofde uitzichten vallen vaak enorm tegen. Het is wel gedaan met het glooiende landschap, vaak omhoog en omlaag. Dorp hier ligt ook in een dal. Heb een huisje voor mezelf, straks eten kopen en koken. Dit is een geweldige gite, heel schoon! Dat van gister bleek een hok met 3 bedden bovenin een loods. Wel douche geen keuken. Dan is dit hier het paradijs. Groetjes Fien


  • 24 Maart 2011 - 15:52

    Angelique Vd Hoven:

    Hou vol!!
    Je bent een kanjer!

    Groetjes Angelique vanden Hoven

  • 24 Maart 2011 - 18:19

    Frank En Angelique:

    Wat is dit weer een mooi verslag.
    Je neemt ons echt mee op je reis.
    Krijgen nog meer respect voor je.
    Op naar je fruithapje en veel succes.
    Hopelijk wordt het wat gezelliger om te lopen en neem je op tijd je rust.
    geniet ervan,

    groetjes,
    Uit de stroat

  • 24 Maart 2011 - 18:29

    Anne:

    hallo fruithapje je bent een kanjer dat lopen gaat je goed af gr je maaaaaaaat

  • 24 Maart 2011 - 19:17

    John:

    Van Bar-sur-Seine naar Bragelogne is via de GR ongeveer 28 km. Maar je kunt makkelijk een paar rare bochten afsnijden via rustige D-weggetjes zie ik in het boekje. Scheelt zo een kilometer of 5. Kun je het lekker op je gemak doen. Gaat prima zo, Josefien! Je nadert Auxerre, ik schat dat je daar maandag bent. Succes en ....geniet ze!

  • 24 Maart 2011 - 20:17

    Anja De Vos:

    He toppertje
    .
    Tja dat gaat zeker niet over rozen zeg .
    Maar ja wees eelijk naar je zelf !!!!!had je dat dan verwacht ????
    Probeer het goede naast het slechte te leggen .....en maak een balans op .
    Je zult zien .....dat je dan de moed hebt om door te gaan .TOCH ,
    Je verhaal is mooi geschreven .....wie weet verborgen talent .
    En wat het eten betreft wanneer een paar keer minder eten hebt gehad ,,,,,des te beter smaak het goede food.
    Het zal beslist de moeite allemaal waard zijn Diep respect hoor ,
    ik spreek met je af.......wanneer je terug bent ik een keertje voor je kook.
    Dus bedenk zelf maar waar ik je dan blij mee maak .
    Hopelijk een goede nacht ....en met frisse moed verder .

    Dikke knuf Anja

  • 24 Maart 2011 - 22:20

    Nelly Klijn:

    Ha die Josefine. Wat een een belevingen allemaal en zo wordt voor ons thuisblijvers eens duidelijk dat het niet zomaar iets is waar jij aan begonnen bent. Ik heb geen pet op maar anders zou ik ze acuut afzetten voor jou Josefine. Ja en dat karige voedsel hé, denk maar aan de vastentijd dan nemen we ook een sneetje of een aardappeltje minder en we blijven toch gezond.
    Nu hebben we weer een eindje mee kunnen lopen op je pelgrimspad en laten we je weer alleen gaan de paden op de lanen in. Heb je het al gezongen onderweg of ken je het lied niet?
    Nou meisje houd goede moed, vertrouw en geniet van alles wat je ziet en hoort. Hier zingen de vogels al hun hoogste lied. Bij jou ook? Lieve, warme lentegroeten van mij. Nelly

  • 25 Maart 2011 - 08:13

    Caty Kuyper:

    Hai gekke meid...
    geweldig dat je er al weer 4 weken op hebt zitten.
    Ik ben door familie-omstandigheden erg druk geweest dus heb je niet goed gevolgd...maar ik geniet van je verslag! Ja ja het is behoorlijk eenzaam en behelpen zo te lezen.. Maar ja daar koos je voor begrijp ik . IK ben nog niet alle vorige verslagen gelezen dus dat doe ik eerst om echt goed te kunnen reageren.
    Maar CHAPEAU (hoedje af) hoor . Ik begrijp dat het weer redelijk is.
    Ik ben aan het aftellen voor Guemes de 24 mei vlieg ik daar heen. Hoop op tijd te zijn om jou te kunnen ontvangen. Lieve vriendin hou moed geniet van elk klein dingetje op je pad want dat maakt vaak een lullige dag toch goed!!
    Dikke knuffel Caty

  • 25 Maart 2011 - 12:49

    Ome Ton/Tante Marga:

    Hallo Josefien,
    Je verslag gelezen,je maakt zo heel wat mee onderweg.
    Wij vinden het een hele prestatie van je.
    Maar je houd het vol ondanks wat tegenslagen.
    Groetjes van ons.

  • 25 Maart 2011 - 18:20

    Anja De Vos:

    Bonjour madam .

    Alweer een overwinning????
    Gelukkig heb je nu effe een paradijsje ....lees goed ....morgen weer een nieuwe dag .
    Ik hoop dat je je vandaag lekker verwen ....ben eens benieuwd wat je voor jezelf kook.
    En vanuit een dal de hoogte in toch .
    Je doet het super ....ben trots op je .
    Als ik het lees 4 weken zijn ze toch al omgevlogen .
    nou geniet nog even ....en voor staks slaapze .

    Dikke knuf Anja

  • 25 Maart 2011 - 20:04

    Lonneke:

    Hoi Josefine,

    Ik ben diep onder de indruk hoor, ze vragen hier op het werk al of ik dat ook zou kunnen. Nou ik weet het niet hoor. Heel veel sterkte en ik hoop dat je nog vele mooie dagen zult hebben, waar je lieve behulpzame mensen tegen komt. Geniet van de omgeving, al begijp ik dat die ook niet zo mooi is als je verteld was. Zonnige groetjes Lonneke

  • 25 Maart 2011 - 22:44

    Johan Versantvoort:

    Josefine ik ben tot nu toe erg onder de indruk van je avontuur, al enige weken op pad en wat heb je allemaal al niet mee gemaakt !
    Veel wandelplezier en geniet van de vele mooie dingen op je wandelpad, en de omgeving waar je doorloopt en houdt er vooral goede moed in.

    Groetjes Johan Tiny en Patrick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josefine

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 239629

Voorgaande reizen:

02 Juni 2015 - 30 Juni 2015

Pelgrim Josefine op de camino primitivo.

02 April 2013 - 30 Juni 2013

Pelgrim aan de wandel, naar Santiago

27 Februari 2011 - 29 Juni 2011

Weer aan de wandel naar Santiago

Landen bezocht: