Santa Domingo de la calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu Santa Domingo de la calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Josefine Hoven - WaarBenJij.nu

Santa Domingo de la calzada

Blijf op de hoogte en volg Josefine

20 Mei 2013 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Hallo allemaal

Daar ben ik weer. De dagen vliegen voorbij en net als in Frankrijk was ik de laatste dagen blij om er te zijn en geen zin om internet te zoeken.
Het weer is hier echt helemaal niks en dat is nog zachtjes uitgedrukt!!!!!!
Ik loop zelfs met mn jas aan en dan is het koud kan ik je zeggen.
Vanaf Zizur menor ben ik naar Puenta la reina gelopen over de Alto del perdon. Het was koud en het had zoveel geregend dat de pad was veranderd in een grote modderpoel. En zoveel wind!!! Boven aan gekomen gauw wat fotos genomen en weer gauw de afdaling ingezet.
Het is zelfs te koud om buiten je boterham te eten. Mieke smste me een aantal dagen geleden dat er sneeuw lag in Astorga.
Van Puenta l Reina naar Estella gelopen het weer was wisselvallig met net voor Estella een hagelbui!!!! Toch maar effe geschuild, van de route weet ik niet zoveel meer van, dan moet ik iedere dag mn site bij werken. Wel dat we in Estella in de herberg van de parochie San Miquel sliepen.
Niet doen!!!!!!! Een amerikaan had gezegt dat het goed was, nou ik ga dat nog eens uitzoeken op facebook. De bedden waren wel 20 jaar oud. Dus heel slecht geslapen!!! Wel moet gezegt worden dat er vrijwilligers uit Canada werkten. Maar die werden ook maar in het diepe gegooid, niet zoals in Lesprit, met een mooi werkschema. Dus na Estella gauw op zoek naar een goed cafe, want gelukkig is de koffie hier heel goed.
En een de mevrouw waar we koffie hadden belde voor ons naar een pension voor een nachtje. We waren wel toe aan een goede nacht slaap.
Na Estella naar Los Arcos gelopen. Die etappe wa erg saai, alleen maar rechtdoor en weinig te zien. Alleen wel bergen op de achtergrond met sneeuw op de top.
In Los Arcos was het feest, daar was het het weekend stieren rennen door het dorp.
Gelukkig hoefde ik dat niet te zien. Wij vertrokken weer op zaterdagmorgen op naar Logrono. En ja grote etappen, maar ik had geen zin om in de herberg van Vianna te slapen. Dat wist ik nog van 2008, daar zijn de stapelbedden 3 hoog.
Naar Logrono toe was wel wat zwaar, ook met zo´n fransman om je heen die geen woord anders verstaat!!
Ik vond Logrono een mooie stad, maar weer het weer he. Wat regen onderweg en bakken met regen smiddags in de stad.
Dus ik heb niet veel gezien van de stad. Savonds na het eten in de herberg nog op zoek naar brood want het cafe zou dicht zijn op zondagmorgen. En wie loop ik tegen het lijf....Ria van Roncevalles.
Die had er aardig de sokken in (was vlug gelopen)
Samen zijn we nog effe de stad ingegaan. Weer feest in de stad, en snachts allemaal dronken lui, waardoor slapen niet meeviel.
Smorgens Logrono uit toch een cafe gevonden, en wie zat er.... Ria.
Vanaf Logono naar Najera door Navarrette, ik kon Navarrette eerst niet thuis brengen tot ik de kerk van binnen zag.
In Navarette heb ik in 2008 voor de deur gelegen van de herberg voor een bed.
En niet iedereen kon erin. Dus dat werd ruzie!!! In Najera aangekomen op zoek naar een bed. De prive herberg zat vol, de municipal is oud en alle bedden op een zaal. Dus op zoek naar wat anders.
Uiteindelijk in een appartement van een hotel een kamer gedeeld met 2 amerikanen waardoor de prijs meeviel. Savonds redelijk gegeten, pelgrims menu. Dat is iedere dag hetzelfde, en met friet dus dat ben ik eigenlijk al beu!!
Vanmorgen van Najera naar Santa domingo de la calzada gelopen, ruim 20 km. Dat is voor vandaag wel genoeg. Alleen vliegt de dag weer voorbij.
Om 12:00 uur waren we hier en eer we een bed hadden en dorp in konden. Effe rondgekeken en toen maar weer een menu gegeten. Dan hoef ik vanavond in ieder geval geen rekening te houden met het restaurand, waar het eten er savonds ook niet beter op word.
Staks effe de kippen gaan kijken in de kerk en wat te eten halen en vroeg naar bed want er slapen twee slovenen bij ons die om 5:30 de wekker zetten!!!!
Morgen loop ik naar Belorado en dan naar Ages of Atapuerco om donderdag niet al te laat in Burgos te zijn.
Het weer is iets beter vandaag, droog en een graad of 10-12. Ik hoop dat het gauw beter word, want we gaan weer hoger lopen, zo´n 800 meter ofzo.
En boven zal het koud zijn.
En dan na Burgos de meseta, met wind en regen geen pretje.
Ohja Ria is hier ook, en verden lopen er best veel nederlanders.
Alleen Fred ga ik niet inhalen.
Dit was het weer effe. Hoop al jullie vragen beantwoord te hebben.
Voor nu hoop ik vooral te kunnen genieten.

Lieve groet Josefine

  • 20 Mei 2013 - 16:15

    Anja :

    Hoi Kanjerv ..
    Het zit je niet mee zeg ......maar je doet het dapper .
    hopelijk wordt het goed weer ....en heb je wat gezellige loop maatjes .Hier is het weer ook slecht .
    Lieve Fien ga ervoor .....we volgenje en sturen je massa,s positieve energie ,

    Dikke knuff Anja

  • 20 Mei 2013 - 16:22

    H.j. De Clercq:

    Hoi Josefine,

    Hoe verder dat je weg zit hoe meer bewondering ik voor je krijg!
    Kind kind wat een voettocht!Jammer dat het weer zo tegen zit.
    Het zou lekker moeten zijn,dan gaat het lopen ook wat fijner.
    Wel leuk dat je dingen herkent!Ja zo'n 3 de keer.ik vind het nog steeds knap hoe jij je red zo in Spanje en in Frankrijk met je taal.Het is toch een hele onderneming dingen bestellen in het frans of spaans.
    En dan maar zien wat je krijgt!

    Hier mis je niets aan het weer hoor.Het is hier koud en grijs.Gister was het lekker toen scheen de zon maar vandaag weer koud.Bah Bah
    Ik mis je wel hoor in de tuin Denk dat ik toch de wml ga bellen voor de heg te snoeien.Kan er bijna niet meer langs.
    Vertel iedere week aan Kees je belevenissen op je tocht hij leeft met je mee.
    Heel veel groetjes uit Waalwijk en geniet maar volop!!!!!.

  • 20 Mei 2013 - 16:56

    Tonny Smits:

    Hallo Josefine
    Het gaat weer goed met je, met het weer minder maar dat is hier niet veel beter.
    Vandaag naar de open tuin geweest bij Joke Vos geweldig mooi en alles is nog in het lentekleed zo frisgroen en de tulpen bloeide nog volop.
    Op het landje veel gezaaid en veel niet opgekomen van de kou denk ik. De groeten van Sjef den opzichter.
    Op het moment voornamelijk bezig met zevenblad uitroeien dat komt nooit meer goed.
    Wij eten vandaag boerenkool stampot daar is het weer voor.
    Rien en ik wensen je behouden voettocht en we horen wel weer van je hou je taai he.
    Groetjes Tonny

  • 20 Mei 2013 - 18:04

    W Van Mierlo:

    Hallo Fien,,

    Het grasveld bij jou staat vol met mini-violen.
    Wel heel mooi om te zien.
    Ook de andere violen staan er prachtig bij.

    Ze krijgen dan ook genoeg water van boven.
    Groetjes ,ik duim voor beter weer voor je.

    wim willy.

  • 20 Mei 2013 - 19:19

    John Henselmans:

    Hi Josefine,
    Nou, da's wel afzien met dat weer, zeg! Hopelijk is nu het ergste achter de rug en komt er wat meer zon, want inderdaad, er wacht je woensdag denk ik, na Villafranca, nog een tochtje over de prachtige beboste, maar best wel hoge (tot 1000 meter) "Montes de Oca." En dan donderdag naar Burgos........!
    Schrale troost misschien, maar hier is het ook p......weer!!!
    Voordeel: Het scheelt met drinken, want je verliest met die kou niet al te veel vocht.Maar misschien wel meer honger...
    Nou, geniet maar lekker en leer die Fransman maar een beetje Nederlands onderweg (of Ketsheuvels) .

    Groetjes, John

  • 20 Mei 2013 - 23:48

    Frans Blok:

    Hi Josefine,
    Wij komen net terug van de Vogezen en bij het lezen van je route zie ik dat het weer bij jullie ook niet alles is. Dus een hele diepe buiging voor het geen wat je doet!!!! Maar hoop, en ik denk, dat het je een grote voldoening zal brengen!!!
    gr Frans Blok afd 6

  • 21 Mei 2013 - 10:32

    Jozef En Maria:

    Hoi Josefine,
    We volgen je reis met veel interesse maar we merken het is soms zwaar.
    Wat het weer betreft dat heb je al aan de reacties gemerkt daar mis je niets aan en dat blijft hier nog wel even volgens de berichten.
    Hopenlijk komt er binnenkort goed weer en gaat het wat lichter lopen.
    Respect voor je doorzettingsvermogen.
    Groetjes Jozef en Maria

  • 22 Mei 2013 - 11:14

    Caty:

    Hay scheet...
    Oh mens ik leef met jou mee maar ook met mezelf want ik zit in Guemes ha ha bij padre Ernesto.
    het is heerlijk .Maar oh zo koud en nog veel natter. Elke dag dikke fik in de openhaard en veel natte pelgrims. het wordt hier duidelijk elk jaar drukker. Egenlijk wel jamme. Maaaaaarrrrr het eten is hier prrrrimaaaaa dus ik zou zeggen pak effe de bus van Burgos en kom normaal lekker spaans eten halen en een nachtje Nederlands kletsen hi..hi.. zou leuk zijn. Meidej hou je taai..ik benijd je een beetje maar niet om de regen. Kuffel en tot gauw...
    Cate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josefine

Actief sinds 30 Sept. 2010
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 239604

Voorgaande reizen:

02 Juni 2015 - 30 Juni 2015

Pelgrim Josefine op de camino primitivo.

02 April 2013 - 30 Juni 2013

Pelgrim aan de wandel, naar Santiago

27 Februari 2011 - 29 Juni 2011

Weer aan de wandel naar Santiago

Landen bezocht: